De Brazilianen

12 juli 2013 - Itajubá, Brazilië

De Brazilianen hoe zullen we hen eens beschrijven?

Het zijn lieve gastvrije mensen die van gezelligheid houden. Familie is belangrijk en ook hun uiterlijk. Wij verbazen ons er steeds weer over hoe de mensen hier zo mooi kunnen zijn. Ze eten hier namelijk heel veel! In de middag en in de avond eten ze hier warm en ze houden ook wel van een glaasje alcohol. Het viel ons wel op dat mensen veel aan sport doen en daarnaast elke dag vers fruit eten en elke, ja echt ELKE dag een grote kan met versgeperste vruchtensap op de tafel hebben staan. Hun huizen zijn schoon en alles is geordend. Om jaloers op te zijn gewoon!

Tja nu vragen jullie je natuurlijk af hoe het komt dat de Brazilianen alles zo goed op orde hebben. Deze verklaring is met één woord te beschrijven, namelijk een dienstvrouw. De dienstvrouw doet de was, poetst het hele huis, ruimt alles op en kookt, Zelfs onze kamer wordt gedaan en de bedden opgemaakt. Zo kunnen de vrouwen lekker de hele dag doen waar ze zin in hebben, shoppen, sporten of met de kinderen bezig zijn en doen de dienstvrouwen het werk. Ik begin er nu ook serieus aan te denken om een dienstvrouw te nemen voor mijn moeder haha. Wat zou zij een lekker leventje hebben zonder al het was, strijk en opruim werk van mijn zusjes en mij! Jammer genoeg zijn dienstvrouwen erg duur en kan ik me dat als arm studentje (nog) niet veroorloven.

Van temprament zijn de Brazilianen over het algemeen rustig. Dat wat vandaag niet af komt kan gemakkelijk morgen gedaan worden en als je één uur te laat komt op een afspraak is het geen probleem, De straten zijn opgeruimt, gezellig en over het algemeen ook schoon. Dit allemaal totdat hun voetbalelftal speelt. Iedereen gaat samen in de kroeg kijken naar de wedstrijd. Er wordt gedronken, gejuigd en geschreeuwd. Voetbal is voor de Brazilianen erg belangrijk en wordt dan ook veel beoefend door met name jongens. Op de stranden gaan alle (jonge) mannen voetbal spelen na hun werktijd. Dit kan tot laat door gaan.

Nu even aandacht voor een iets minder punt aan Brazilie, namelijk de criminaliteit. Hoe kan het dat een van de vriendelijkste  en toegankelijkste volkeren ter wereld ook meteen een van de crimineelste en gevaarlijkste volkeren ter wereld is? Op straat moet je oppassen met wat je meeneemt, je kunt geen camera´s laten zien en ´s oavends stoppen de meeste mensen niet meer voor het rode licht omdat er anders een kans is dat je beroofd wordt, doodgeschoten wordt of beide. Dit klinkt heel hard, maar het is wel de realiteit. In sommige plaatsen in grote steden en trouwens ook in kleinere steden kun je helemaal niet lopen, dag of nacht, het is er altijd gevaarlijk. Dit is nog erger in bepaalde plaatsen zoals in de Ravella´s, wat een soort van sloppewijken zijn. Ze zijn om de steden heen gebouwd en  je wilt er niet zijn. Als je verdwaald raakt ben je bijna verloren. Zelfs volwassen mannen vinden het eng om hier te lopen. De auto waar wij in rond reden in Sao paulo was kogelafwerend. Dit was een prettig idee, maar ook weer een heel gek idee. Het idee dat er geschoten kan worden op je auto is heel eng en dan komt deze realiteit wel even heel dichtbij.

Hoe heeft dit zo ver kunnen komen? Dit is weer niet zo gemakkelijk uit te leggen. het ligt gedeeltelijk aan de overheid. Er is namelijk sprake van erg veel corruptie en ik begreep van de plaatselijke bevolking dat de btw hier 40% is. Daarnaast is er een wet voor werkgevers. Als ze hun werknemers willen ontslaan moeten ze 40% van het loon op jaarbasis uitkeren aan hun werknemers. Met als gevolg dat werknemers expres hun werk niet meer goed uitvoeren zodat de werkgever ze wel moet ontslaan en ze dus het geld van de werkgever krijgen. Je hebt hier mensen die van dat geld leven. Ze gaan ergens werken voor een tijdje, voeren daarna niks meer uit en ontvangen het geld. Dit is genoeg om van te leven en alles wat ze als nog willen hebben, stelen ze gewoon. Zo simpel is dat! Natuurlijk heb je hier wel nog de verschillen van arm en rijk. Hier zit namelijk een enorme kloof tussen. Aan het onderwijs ligt het niet want dat is gratis. Je hebt hier zelfs universiteiten van de staat die gratis zijn. Dit zijn de beste universiteiten die te vinden zijn in Brazilie. maar ook meteen de moeilijkste om op te komen.

Ondanks dit wegen de negatieve punten zeker niet op tegen de goede punten. Want wat zijn de Brazilianen toch prachtige, lieve en zorgzame mensen! Ik voel me hier zo goed en welkom. Als je een beetje oppast en gewoon je verstand gebruikt, kun je hier gemakkelijk naartoe.

Ik zeg alvast,                                                                                                                                     je gaat daar geen spijt van krijgen! ;)

Liefs Tessa

1. Patrick:
    12 juli 2013
    Tjonge zeg, echt een land van uitersten zoals je het beschrijft. Mooi land, alleen een beetje ongunstig voor de middenstand ;-)
  2. Buurvrouw Resy:
    12 juli 2013
    Mooi, helder omschreven artikel, Tessa, m'n complimenten ! Ik wacht vol spanning jouw volgend stukje af. Ik ben benieuwd of het in et noorden v Brazil anders is?
  3. Mama/ buurtvrouw:
    13 juli 2013
    Lieve Tessa,

Wat een prachtig, indrukwekkend, verhelderend en uit het hart geschreven verhaal. Ik voel trots als moeder.
    Enne,je weet dus nu waar je me een plezier mee kunt doen als je thuiskomt, een dienstvrouw !!!!!!! Goed idee.
    Ben wel blij dat je het grootste gedeelte van jullie avontuur
    op een veilige plek zijn met bekende Brazilianen.
    Kijk nu alweer uit naar je volgend prachtig verhaal met weer vele nieuwe indrukken. Heel veel knuffels, liefs en kusjes vaan dien mamsie
  4. Jolanda (je tante):
    14 juli 2013
    Lieve Tes,....
    Wat kan je toch mooi schrijven meid, zo krijgt iedereen een beeld van de realiteit!
    Je maakt heel wat avonturen mee en beleefd ervaringen voor je verdere leven......mooi......blijf je volgen.
    liefs tante Jolanda en je neven